Grekland, dag 5...

Idag har vi varit ute på ännu en båttur, en heldag runt ”Marine Park” och Alonissos, genom Dolphin of Skiathos. De som sköter turismen och guiderna här på Skopelos.
Båten gick redan klockan 8.45. Något sena kom vi skyndandes dit, med morgonkaffet och smörgåsarna i högsta hugg. Det var väl en 20-25 pers som var med på båten. Ett par svenskar faktiskt… och de har vi inte träffat många av hittills. Men Putte gjorde såklart bort sig när en tjej började prata med honom. Hon hade nån lite annorlunda dialekt, så Putte frågade om hon var från Norge (för de lät faktiskt så), hon verkade bli lite stött och svarade att hon var från Sverige.
Sen tog det ända till hemresan innan det paret pratade med oss igen. Haha!!
Redan från resans start hade jag min givna plats… längst fram på en liten trä-yta, som ändå inte var till någon nytta, annat än perfekt för mej att ligga å njuta av solen på. Där låg jag sen hela resan, mellan varje stopp, för när vi stannade så var jag såklart inte sen med att hoppa i det härligt svalkande vattnet. Jag hade en himla tur som hade hittat min plats där fram, för när jag låg där på mage och kikade ner på de svallande vågorna, dök plötsligt två delfiner upp. De simmade kors och tvärs (jäklar va snabba dom är) innan de svängde av och lekte vidare någon annanstans. Även idag hann jag filma en kort snutt på dem. Det pirrade verkligen till i magen när man såg dem. Jag blev lika uppspelt som ett litet barn. Verkligen så häftigt! Just att veta att det är vi människor som är gäster i deras hem, att de är vilda och lever i sin helt naturliga miljö. Inte i fångenskap,
styrda av människor.
För som Paki, båtens kapten och guide, inte var sen med att påpeka, så är ”Marine Park” inte på något sätt ett zoo, det är ett naturreservat, där djuren lever ett helt fritt och lyckligt liv. Ytan är enorm och består av säkert 8-9 öar, och dess vatten runtomkring. Så att få chansen att se delfinerna, var verkligen en lycklig stund. Paki har berättat mycket om de olika öarnas historia, och efter ett par badstopp vid olika vikar, så var det dags att åka till ön längst ut i ”Marine Park”, där vi skulle gå till ”the monastery”, ett relativt nybyggt, eller rättare sagt ombyggt, kloster som låg väldigt högt upp på berget. Vägen dit var bara lösa bitar av gammalt tegel, och smågrus plus en extremt brant och smal trappa. Benen fick sig en rejäl törn vill jag lova!! Putte hade mer problem på nervägen. Han förbannade gruset, sina flip-flops, han som byggde klostret så högt upp, och jag vet inte allt!! Haha. Jag hade inga problem ner, trots att även jag hade flippisar. När jag en stund senare tittar bakåt för att se hur det går för honom, så har han tagit sällskap med tant Agda, 75, ungefär. Näe, okeij, inte riktigt, men en äldre dam, som också tyckte vägen ner var hemsk. Så de ojade sig tillsammans, hela vägen ner till båten.  De bjöds på god lunch och härliga badstunder. Så dagen var riktigt bra. Vi är nöjda, och idag har solbrännan äntligen börjat ta sig lite. Fram tills idag, har jag känt mej lika blek som när jag kom. Nu är de bara 2 dar kvar, så vi får hoppas att de räcker för att bygga på färgen lite mer J Väl hemkomna, drog vi till hotellet, duschade, och sen knallade vi ner på stan direkt igen, för en middag. Klockar var väl runt 9, så vi tänkte att vi skulle ta den där ölen vi lovat Vasilis, innan middagen. Kvällen slutade precis där den började, och inte med en öl… utan snarare med 5-6 öl, 3 drinkar, och en jäkla massa historier från både Vasilis, och hans svenske vän – doktor Yorgos. Trots att  middagen uteblev, slutade kvällen ändå bra. Vid halv 2, var jag så trött (och full) att jag knappt orkade hålla ögonen öppna. Men på väg hem, fick jag tillslut min gigantiska pannkaka, med choklad på, som jag tjatat om hela veckan. Men den var så maffig och söt att jag bara fick i mej halva.
Putte tog en gyros… med ketchup?!?!  Usch! Eller "cetsup" som de stavar det i grekland.. hahahah! :D

 



blev lite frusen efter en blåsig dag på havet...         vid patitiri hittade vi en jätterolig souvenir...!!


kortspelande, handgjorda gubbar av snäckor!!


Kapten Paki, berättar om blue cave och dess historia...

'
Bästa platsen i sooolen! :D


Inuti det fantastiska klostret, högt uppe på ön.


Utsikten från berget, där klostret låg.. en bra bit upp med andra ord...


Putte och "tant Agda" påväg ner igen...

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0