Grekland, dag 4...

Idag var ”dagen D” för puttes del. Dagen han har sett mest fram emot. Men jag var också förväntansfull, det ska jag inte sticka under stolen med.  Men inte så mycket för seglingen, utan mest för att få en heldag i solen på en båt som glider fram över havet, och hoppet om att få se vilda delfiner.  Vasilis var på gott humör imorse när vi kom, och resan verkade bli av. Ett annat par var redan ombord på segelbåten. Det var från Kreta men var, liksom vi, på semester i Skopelos.
Kan tänka mej att de är ungefär som vi svenskar som åker till Gotland.  Vid 10.30 lämnar vi hamnen och glider ut på öppet hav. Jag tar plats längst fram, för att lapa i mej solen som bjuds. 
Vi hinner knappt runt ön innan Valiris upptäcker att fartyget kassandra, har hittat delfinerna. Vi styr ditåt, och efter en stunds letande dyker en upp… mitt framför båten glider den fram strax under vattenytan, jag kan knappt tro att det är sant. Vilda delfiner... så otroligt nära, och så otroligt vackra!! Fenan, glider ovanför vattenytan..  och den simmar från sida till sida framför båten. Fantastiskt!!
Jag fångar en del av det på film, men jag blev så uppspelt av hela händelsen att jag nästan glömde sikta kameran mot delfinen.  =P Men de är struntsamma, bilderna finns på min näthinna, och det är minnen jag alltid kommer bära med mej.  Vi seglar vidare, putte och den andra killen Niko hjälper vasilis med seglingen, medan jag och Dimitria, tar det lite lugnare på ”soldäck”. Snart styr vi in mot en strand, som är helt folktom, det ligger 2-3 båtar och flyter, strax utanför och vi får hoppa i det klargröna vattnet från båten. Snorkel på!! Sen snorklar vi om omkring där i strax över en timme. Det var säkert 4-5 meter ner till botten, men det var ändå fascinerande att titta på fiskarnas liv, nere vid havsbotten genom cyklop-glaset.  När alla känner sig nöjda, och har tagit sig upp på båten igen, bjuder Valiris på hembränt från Grekland. Shit va illa de smakade, det brände i halsen, och var inte  de man helst behövde efter en halv dag i stekande solsken. Men man vill inte vara oartig…
Vi tar oss till ön Alonissos huvudstad Patitera för en lunch i skuggan. Jag äter en läcker tonfisksallad, och det som inte går ner, smyger jag ner till en mager liten kisse som sitter å väntar under bordet.
han fick sig ett riktigt skrovmål! J
Sedan tog vi en härlig segeltur på de öppna havet igen, jag tog plats på däck, och somnade där i solen, en välbehövlig tupplur. Tills jag hör vasilis säga ”se delfinerna”. Jag hoppar upp, och ser efter en stund delfinernas lek, långt borta… vi försökte locka dem till oss, men utan resultat.
Så vi seglar hemåt igen…
När vi kommit iland, känns det tråkigt att bara gå hem till hotellet, eftersom solen fortfarande sken. Så vi gick till poolen, och badade nån timme där. Avslappnande och mysigt efter en lång dag.

Nu har putte sovit en stund, och det är dags för middag! J  Sen ska vi dricka en öl eller två med Valiris,  som ett bra avslut på dagen!

Vasilis segelbåt                                                      Stranden vi stnnade till vid och badade


Puss min älskling!!


"Blue cave" såg inte så mycket ut för världen när man först såg den.. men när man väl kom in, så insåg man att piratskeppen lätt fick plats där inne... helt enormt, med ett vatten lika blått som himlen själv!


Putte styr segelbåten...

Vasilis är något mer van, och styr istället med fötterna!! Mina fötter dinglar istället ut över havet, och vilar sig en stund.. ;)


Min utsikt från segelbåten                              "Den gröne mannen" ser vi på bergsväggen... :)


Här snorklas det för fullt!


<3




"Varning alla känsliga tittare" haha... ;)


Min fina <3


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0