Grekland, dag 3...

Klockan ringer 08.30. Förväntansfulla för dagen, gör vi oss i ordning, för en dag på segelbåten.
Vi knallar ner till hamnen för att äta en ordentlig frukost där. Snart kommer Vasilis, (mannen som äger segelbåten) gående mot oss och ser bekymrad ut. Vädret är halvdåligt, och han har inte fått tag på de andra två som hade anmält sig till seglingen. Och han går inte ut, om det inte är minst 4 man på båten. =/ Såklart blev vi besvikna. Men han tipsade om att den större båten som ligger intill hans i hamnen, precis har sänkt sitt pris, ner till 10 euro, för ett heldagstrip, med stopp på bland annat blue cave och en fin strand för lite bad. I och med att vädret var så dåligt (det var grå himmel och väldigt blåsigt), så insåg vi att drog vi inte ut med den, så skulle vi ligga på hotellrummet hela dagen, så vi nappade.  När båten ska lämna hamnen, händer det något. Efter en kort stund står 6 av båtens besättningsmän framme i fören och tittar neråt i vattnet, och skriker på varandra. De hissar ankarna upp och ner hela tiden. Vi förstår ganska fort att de två gigantiska ankarna, har trasslat in sig i varandra, och de får inte upp dem. 1 ½ timme tog det för dem att lyckas rätta till misstaget, genom att, med hjälp av vinkelslip, kapa det ena ankaret.  Men snart var vi iväg, nästan 2 timmar försenade. Vi satt längst fram, och de blåste bra där, Putte ville gå in, men jag envisades med att sitta kvar, och tyckte att han kunde vira handduken om sig, om det nu var så kallt. Haha.
Första stoppet vi gjorde, var på badstranden, den låg ganska skyddat in i en liten vik. Vattnet var så grönt och klart att man såg säkert 3-4 meter ner till botten. Vi slängde av oss allt vi hade, på med snorklarna och ner i vattnet. Sen låg vi där i strax över en timme, vi gick inte upp förrän det var dags att gå på båten igen. Det var så sjuukt kul att snorkla, de tyckte vi båda två. Vi tittade på fiskar, och reven, plockade stenar m.m. Närmare in mot land fanns de mycket småfisk, som var helt orädda för människor. Stod man stilla en stund så var de framme och bet på fötterna, och de gav sig inte förrän man sprungit upp på land eller simmat ut på djupare vatten. Haha J
När båten gick igen, så var nästa stopp ”blue cave”, som är en enorm grotta, rätt in i berget, där vattnet är klarblått. Det var ett tillhåll för piraterna, som gömde sina skepp där inne, för att sedan gå till anfall. Trots att båten vi åkte med var väldigt stor, så var kaptenen ändå så snäll att han faktiskt körde in fören av båten in i grottan. Hur coolt som helst!!

Sedan gick båten vidare, förbi ”Marine Park” som är ett djurskyddsområde, för bl.a. delfiner och sälar. Tydligen är delfiner det vanligaste att se, och de hade vi verkligen sett fram emot. Men vid det här laget, så regnade det så mycket at de inte längre gick att vara på däck. Så det tappade lite av sin charm, och inga delfiner såg vi heller =/
Men vi är ändå nöjda med dagstrippen, dels för att vi inte hade haft något bättre för oss. Och dels för att vi fick se blue cave, och för att vi fick upp ögonen för hur kul det är att snorkla.
När vi klev av båten, bjöd Vasilis in oss på sin segelbåt för en öl, så vi satt där och surrade med honom nån timme eller två, och planerade att istället ta turen med honom dagen efter, på måndagen.  Sedan hem till hotellet för en dusch, och sen vart det middag nere i hamnen på en jättemysig restaurang där man nästan satt ute på gatan, där alla människor gick.
Servicen var grym, och maten jättegod!!

Vi fick sällskap av en liten valp vid middagsbordet...        En av butikerna vi gick in i... jättefina båt-tavlor

Putte bredvid en modell av världens längsta basket-spelare...
haha han ser så liten ut!! :D