Jag tror att jag lider av det nya "SH-beroendet"...

Jag vill börja det här inlägget med en hyllning till tidningen



Som ger världens bästa läsning!
Det finns inga fel i den!
Den har allt mellan himmel och jord
- mode och skönhet
- sexsidor frågor & svar
- aktuellt - 
där det skrivs om djupare saker, som viktångest hos tjejer, svartsjuka, förhållande eller singelliv,
att leva med en eller två föräldrar i missbruk, att leva utan en eller båda sina föräldrar osv.
Sånt som är viktigt att, för de som är drabbade, bli påminda om att de inte är ensamma!

I vecko revyn nr 26 som jag köpte idag står det om "det nya "SH-beroendet".
jag kände mej träffad direkt..
(för er som inte vet vad SH står för så är det "Shopaholic")

I korta drag så lyder lyder artikeln;

"Köpberoende är ett växande problem, inte bara i Sverige utan i hela västvärlden.
Väldigt lite forskning har gjorts, men om vi utgår ifrån att svenskarna är ungefär lika drabbade som amerikanerna kan vi anta att minst 6 % lider av något slags köpberoende.
Köpberoende är liksom alkoholism och spelberoende ett tvångsmässigt beteende, vilket leder till att man blir sjukligt beroende av att köpa saker. Det du känner att du måste köpa kan såklart variera, allt från skor till elektronik. Många gör misstaget att ta lån eller handla på kredit, när man tömt sina konton.
För vissa går det till och med så långt att de börjar snatta eller förskingra pengar för att kunna handla nya saker.
Ganska snabbt kan skulderna vara både fem- och sexsiffriga, och man hamnar i en akut krissituation."

Tack och lov har jag aldrig tagit lån för att shoppa eller handlat på några större krediter.
Så mycket vett har jag ändå i skallen!
Men nu kommer vi till den delen i atrikeln som jag är beredd att säga att jag känner igen mej i och faktiskt ska säga "ja, tragiskt nog så stämmer det";

"När den som är köpberoende får handla blir personen lycklig och upprymd, det är så hjärnans belöningssystem fungerar. När ruset lagt sig blir personen deppig och suget sätter igång igen. Snart är ett köp det enda som kan lindra suget. Får man inte köpa det man planerat blir man rastlös och arg.
I butiker på stan eller i webbshoppar finns det alltid någonting som kan ge en snabb kick.
Det är en kortsiktig biljett till en bättre självkänsla.
Oavsett varför unga tjejer fastnar i det här beroendet, tror Susanne att det nästan alltid handlar om ett symptom på någonting annat, att de som drabbas redan mår dåligt och tar till shoppingen som en sorts självmedicinering.
- Det är ett sjuklingt och destruktivt tillstånd. Det är samma processer i hjärnan som vid alla sorters missbruk.
Susanne menar också på att man inte ska gå omkring och tycka/tro att man får skylla sig själv.
Att få unga tjejer att förstå att det här inte är något skamligt är en bra bit påväg i rätt riktning!
Det är inte konstigare än något annat missbruk."

Som sagt.. nog för att jag kanske är i den allra mildaste graden av det här, så kan jag ändå stå för att jag tror att jag har ett mindre shoppingberoende. Som antagligen ersätter något annat jag omedevetet saknar i livet.
Jag mår bra av att shoppa, det höjer min själkänsla för en stund, och det ÄR värt det. Även om det innebär att jag måste vrida och vända på varenda krona i slutet av varje månad.

Galet det där med beroenden egentligen...
Att människan, med all sin makt, ibland inte kan styra ens över sina egna handlingar...

Återigen:

Stort TACK till veckorevyn som två gånger i månaden förgyller min dag!




4-ever VR





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0