Mitt första libanesiska bröllop...

Nu har jag gjort det.. jag har varit på mitt första libanesiska bröllop.... eller bröllopsfest rättare sagt. :)
Kocken på Puttes jobb, hans son gifte sig idag, så vi var bjudna.
Till en början måste jag erkänna att jag var lite skeptisk. Jag hade ingen lust, och kände mej bara obekväm med hela situationen. Men oj så fel jag hade.
Vi åkte dit gemensamt med Kerim och hans fru Christina. Otroligt trevlig och vacker tjej.
I bilen berättade Kerim litegrann om hur de går till och vad de har för seder och så. Intressant och spännande att se vad de har för likheter och skillnader mot ett svenskt bröllop.

Festen ägde rum på "Olles krog" i Akalla. Jag hade aldrig varit där, men det visade sig vara ett rätt flaschigt ställe.
På festen, som tydligen var en "mellanstor" i deras kultur, bestod av ca 300 människor. Jag och Putte var 2, av väldigt få svenskar. =P Jag kände mej inte så hemma, men ändå väldigt välkommen!
Stämningen var på topp, alla skrattade, skålade, dansade och var glada. Så är de väl iofs ofta på bröllop.
Men den där stelheten som vi svenskar/nordbor har, fanns inte.
De här 300 människorna kände inte varandra allihopa, men de betedde sig som om de gjorde det!
Som en enda stor familj var dem! :) Jag blev helt faschinerad av deras "ringdans" de hade. Jättehäärlig takt, och simpla danssteg. Men de såg sååå roligt ut. Jag drogs nästan med av bara farten, men blygheten och osäkerheten av att inte passa in, eller inte kunna, tog över.
Musiken var högljudd och snabb. Lät lite som när rövarna i Ronja rödardotter dansar kring bordet.
Det stuket var de på musiken. Men jag gillade det! :)

Det var en upplevelse utöver det vanliga vill jag lova!! Och det var kul att uppleva det! =)
Synd bara att man under hela kvällen inte har förstått ett ord av vad de har sjungit eller pratat om. Eftersom allt var på arabiska, hebresiska, eller nått sånt!! =P

Grattis säger vi till brudparet!



Nu är vi hemma igen, och det är dags att krypa ner för natten!
Sov gott! <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0